Meditation
Avslappning Ljudhealing Närvaro

AVSLAPPNING

Med hjälp av avslappning och små eller längre stunder i lugn och ro i vardagen så gör det att vi kan hantera stress och göra mer genomtänkta beslut. När vi får mer fokus och är medvetna i nuet, känner oss tillfreds med ett inre lugn har vi också närmare till vårt sanna jag och våra äkta känslor vilket i sin tur gör att vi skapar och omger oss av det liv vi vill leva.

Släpp taget om prylar, relationer och tankar som dränerar dig på energi och kraft.

Sök upp det som fyller dig med glädje och energi - samtal, möten, upplevelser, dina egna tankar i ensamhet.

Njut av din egna närvaro, njut av sällskapet med dig själv.

De saker du håller fast vid är egentligen de som binder och håller fast i dig. Känn frihet och släpp taget.

ANDNING

"Unna dig" en stund - ANDAS

Sätt dig eller lägg dig ner i en bekväm ställning. Rak i ryggen om sittande. Blunda.

Låt andetaget vara en kort stund. Låt tankarna komma och låt dom gå. Bli medveten om ditt andetag. Var är det, hur känns det. Låt andetagen söka sig ner till magen. Andas genom näsan. Andas in, andas ut med lugna, långsamma andetag.

Varje gång du blir distraherad av en tanke fokusera igen på andetaget och släpp tanken. Andas in och räkna sakta till fem. Andas ut i fem. Va nu i andetagen en stund och avsluta sedan med att placera vänster han i pannan och höger över hjärtat och tacka dig själv för att du givit dig själv den här stunden och tagit hand om dig.

NAMASTE

"Jag tackar mig själv, min kropp och vi tackar varandra

för det arbete som vi gjort tillsammans."


MEDITATION

Det finns idag mycket studier och forskning som visar på meditationens fördelar. Västerländska forskare samarbetar med buddhistiska munkar. Hjärnscanning visar att munkarnas vänstra pannlob är aktivare än höger pannlob. Vänster pannlob är ett centrum för glädje, lyckokänslor och positivism. Meditation utvecklar alltså den delen av hjärnan som ger oss en optimistisk livsssyn, stärker immunförsvaret och håller oss friska.

Forskning visar att meditation kan ge sinnesro, förbättrad sömn, bättre koncentration, stressbefrielse och bättre övergripande hälsa.

källa:  "I hjärnan på en munk", modern psykologi.se 



DIN KROPP ÄR DITT TEMPEL

UTAN DEN VART SKULLE DU EGENTLIGEN BO